Kamppailulajeista uintiin – parasta liikuntaa selkäkipuiselle

posted in: hyvinvointi | 0

Parhaaksi liikuntalajiksi selkäkipuiselle on todettu olevan liikuntalaji, josta henkilö eniten pitää. Älä siis jätä omaa lempilajiasi selkäkipujen takia, vaan pyri harrastamaan lajia sopivissa määrin. Kuinka paljon lajia kannattaa sitten harrastaa? Riippuu viikosta ja päivästä, kuinka paljon keho ja mieli pystyy vastaanottamaan liikettä. Suhteuta liikunnan kuormittavuuden määrä siis sen hetkisiin psyykkisiin, fyysisiin ja sosiaalisiin tekijöihin.

Yksittäisessä liikuntakerrassa voit ottaa huomioon liikunnan intensiteetin, taukojen määrän, liikunta kerran keston ja kuormittavuuden. Jos et halua tinkiä näistä tekijöistä, voit kokeilla vähentää kuormittavuutta harjoituksen ulkopuolella. Muista — jos mieli ei voi hyvin, niin ei kannata silloin kehoakaan rääkätä ylirajojensa.

Mikä tärkeintä — älä lannistu! Voi olla, että saat aloittaa liikuntakerrat 5-10 minuutin harjoittelusta ja silloinkin sovelletusti. Kipu saattaa myös kasvaa – jes!! Muista kipu on kehosi tapa kertoa sinulle, jos se rasittuu liikaa. Kunnioita sitä, mutta älä anna sen hallita sinua. Kuuntele kipuaistimusta uteliaisuudella ja löydä sen rajat. Näiden häilyvien rajojen sisäpuolella on hyvä liikkua.

Voitko itse vaikuttaa kipuun? Kyllä, niin hyvässä kuin pahassa. Otetaan kuitenkin nyt hyvästä esimerkki. Olet liikkumassa lempi harrastuksesi parissa, kun tunnet selkäkivun tulevan. Rauhoita tilanne. Hengitä sisään niin, että maha ja kyljet laajenevat. Hengitä sisään ja ulos mielellään nenän kautta, ylläpitäen tavallinen hengitysrytmisi. Tätä kutsutaan pallea hengitykseksi. Voit kokeilla tätä hengitystä maassa makuullaan tai vaikka juostessa. Tunnustele kipuaistimusta ja anna sen hävitä pikku hiljaa pois. Kun et enää tunne kipua, jatka liikkumista. Jos kipu äityy, harkitse miten jatkan liikkumista vai lopetatko tältä erää. Maltti on valttia!

 

Faktaa: Suurin osa alaselkäkivuista on epäspesifejä. Lähteistä riippuen noin 80-90%. Tämä tarkoittaa, ettei kivun syytä voida selittää lääketieteellisesti. Kuitenkin vielä tänäkin päivänä, selkäkivusta syytetään usein spesifejä rakentellisia löydöksiä. Alaselkäkivuista kärsivillä henkilöillä löytyy kuvantamistutkimuksissa yhtä paljon välilevyn pullistumia ja madaltumia kuin oireettomilta henkilöiltä. (Aiheesta voisi kirjoittaa oman artikkelinsa.) Vinkki, jos sinulla on ”todettu” välilevynpullistuma tai madaltuma, on se aivan normaalia yli kaksikymmentävuotiailla.

 

Mukavia liikunta hetkiä!

 

Terveydellä, ft-opiskelija Helena Salo

 

Leave a Reply