Ruuhkavuodet

Ruuhkavuodet

posted in: hyvinvointi | 0

WP_20160229_12_08_56_Pro – kopioTämä aihe on lähellä sydäntäni. Tästä tulee usein keskustelua ystävieni ja asiakkaitteni kanssa. Elämä pyörittää, miten jaksamme siinä itse pyöriä? Uudistuneessa Kirkko ja kaupunki -lehdessä oli pari mielenkiintoista kirjoitusta aiheesta.

”Ruuhkavuodet ovat aktiivista ja elämäntäyteistä aikaa. Mutta joskus vastuut ja velvoitteet tuntuvat määrittävän aikaa niin paljon, ettei itse elämälle jää tilaa. Miten pääsisi irti kiireestä ja suorittaisen tunteesta?” (Kirkko ja kaupunki 19.1.2017, Sari Saaristo)

Kymmenestä vinkistä valitsin tähän ensimmäisen ja kymmenennen. 1. Ole siellä, missä nyt olet. Keskity töissä työasioihin, kotona kotiasioihin. Jos työasioista on vaikea irtautua, kehittele lasten kanssa tekemistä, jossa ajatukset eivät voi harhailla muualla etkä pysty tarttumaan vaivihkaa älypuhelimeen.

10. Rakasta sitä, mitä sinulla on. Ruuhkavuodet ovat kiireistä, mutta myös elämäntäyteistä aikaa. Kiinnitä huomiota asioihin, jotka ovat hyvin.

Ruuhkaiset velvoitevuodet eivät liity pelkästään lapsiperhe-elämään. – Aika, jolloin kannetaan hoivavastuuta sekä omista vanhenevista vanhemmista että kasvukipuilevista murrosikäisistä ja työelämässäkin tulee eteen uusia vastuita, saattaa olla monille kaikkein kuormittavin vaihe (Hehkua elämään, Minna Oulasmaa&Mika Pesonen).

”Kiire liukenee suvantoon. Sain suorittamisen poikki viime kesälomalla. Paluu ruuhkavuosiarkeen kuitenkin ahdisti. Siksi kokeilin organisoida kalenterin uudella tavalla niin, että sen keskiössä ovat virkistävät suvannot.

Wikipedia määrittää suvannon leveäksi ja syväksi kohdaksi joessa. Siinä vesi liikkuu muuta jokea hitaammin” (Pihla Tiihonen, Kirkko ja kaupunki 19.1.2017)

Keski-ikäisenä yrittäjänä olen itsekin kamppaillut riittämättömyyden tunteen kanssa. Rakastan työtäni ja läheisiäni ja ystäviäkin minulla on. Moni asia on hyvin. Viikot hurahtavat toistensa jälkeen. Ne perusasiat jotka ovat viikkoaikataulussa tulee tehtyä, mutta vanhenevat vanhemmatkin tarvitsisivat apuani ja kaipaisivat seuraani ja entä ne ystäväsuhteiden ylläpidot tai puolison kanssa vietetty laatuaika tai vihdoinkin uudistetun kunto-ohjelman toteuttaminen. Valintoja on tehtävä.

On tärkeää, että huolehdit omasta jaksamisestasi. Ilman sitä et jaksa huolehtia rakkaistasi, tehdä arkivelvoitteitasi tai oikeasti nauttia elämästä. Ihminen tarvitsee lepoa, energiaa, happea ja jonkun joka välittää/ jota rakastaa.

Sinun on itse löydettävä ”suvantosi”. Se voi olla hikinen juoksulenkki, rauhallinen jumppatuokio, puistoretki, hieronta, mukava lukutuokio, saunominen tms. Sellainen tekeminen, jossa suorittaminen ei ole avainsan, vaan jossa sinulla on hyvä olla.

Ole lempeä itsellesi ja muista, että lepo, riittävä unenmäärä on myös tärkeää. Se voisi ollakin sitten toisen kirjoitelman aihe.

”Ota aikaa itsesi hoidolle”

Inari D.

Leave a Reply